Artikel Plaatsing
Gezondheid

De waarheid over goed eten met diabetes type 2

In het verleden werd mensen met diabetes type 2 door de diëtist vaak aangeraden om een eiwitrijk dieet te volgen en koolhydraten te vermijden. Maar in de afgelopen jaren heeft nieuw onderzoek aangetoond dat het eten van meer fruit, groenten, volle granen en andere koolhydraten kan helpen de A1C te verlagen en het risico op hartaandoeningen te verminderen. Maar met zoveel tegenstrijdig advies op de markt, hoe weet u wat het beste voor u is? Meer weten over voeding en diabetes kan u helpen weloverwogen beslissingen te nemen over uw dieet. In dit artikel beantwoorden we veelgestelde vragen over voeding en geven we u enkele tips om goed te eten met diabetes type 2.

 

Wat is het beste dieet voor mensen met type 2 diabetes?

In het verleden werd mensen met diabetes type 2 vaak aangeraden om een eiwitrijk dieet te volgen en koolhydraten te vermijden. Maar in de afgelopen jaren heeft nieuw onderzoek aangetoond dat het eten van meer fruit, groenten, volle granen en andere koolhydraten kan helpen de A1C te verlagen en het risico op hartaandoeningen te verminderen. De dieetbehoeften van elke persoon zijn echter verschillend. Sommige mensen met diabetes moeten hun dieet aanpassen op basis van andere gezondheidsproblemen, zoals een nierziekte of hartfalen. Uw arts kan u helpen beslissen wat voor u het beste werkt. Een dieet dat weinig verzadigde vetten bevat en rijk is aan vezels, fruit, groenten, volle granen en magere zuivelproducten kan u helpen gewicht te verliezen, hartaandoeningen en bepaalde vormen van kanker te voorkomen en het risico op diabetescomplicaties te verminderen. Als u overgewicht heeft, kan zelfs het verliezen van een kleine hoeveelheid gewicht uw bloedsuiker aanzienlijk verlagen en het gemakkelijker maken om uw diabetes te beheersen. Een geregistreerde diëtist kan u helpen een individueel plan op te stellen dat gewichtsverlies bevordert en tegelijkertijd uw diabetes onder controle houdt.

 

Hoeveel eiwitten moet ik eten?

Mensen met diabetes moeten een gezond dieet volgen dat een verscheidenheid aan eiwitrijk voedsel bevat. Eiwit houdt u langer vol, helpt u gezonde botten en spieren te behouden, en kan u zelfs helpen gewicht te verliezen als u de juiste hoeveelheid eet. Sommige mensen met diabetes zijn bang dat ze niet genoeg eiwitten binnenkrijgen en verhogen hun inname tot gevaarlijke niveaus. Dit komt echter zelden voor bij mensen met diabetes type 2 die een gezond, evenwichtig dieet volgen. De American Diabetes Association (ADA) beveelt aan dat mensen met diabetes 0,45 gram eiwit per pond lichaamsgewicht per dag eten. Iemand die 150 pond weegt, heeft bijvoorbeeld ongeveer 54 gram eiwit per dag nodig. Als u te zwaar bent, is het belangrijk om te weten dat u nog meer eiwitten moet consumeren.

 

Welke koolhydraten zijn het meest voedzaam?

Alle koolhydraten (zetmeel) zijn opgebouwd uit koolstof, waterstof en zuurstof. Koolhydraten zijn de belangrijkste bron van brandstof voor het lichaam. Sommige van de meest voedzame koolhydraten komen uit groenten en fruit, die vezels en veel vitaminen en mineralen bevatten. Granen zijn ook een bron van koolhydraten, maar ze missen vitaminen en mineralen. Volle granen zijn betere bronnen van voedingsstoffen dan geraffineerde granen. Terwijl geraffineerde granen vezels, vitaminen en mineralen missen, bevatten volle granen meer dan alleen de graankorrel zelf. Volle granen bevatten de zemelen, de kiem, en het endosperm. Deze delen van het graan worden vermalen tot meel, verwijderd en apart verkocht. Omdat hele granen meer voedingswaarde hebben dan geraffineerde granen, is het het beste om waar mogelijk voor hele granen te kiezen. Voorbeelden van volle granen zijn volkorenmeel, bruine rijst, haver, gerst en quinoa.

 

Zijn granen en peulvruchten gezond?

Sommige mensen vermijden het eten van granen en peulvruchten omdat ze bang zijn dat ze de bloedsuikerspiegel te veel zullen verhogen. De ADA moedigt mensen met diabetes type 2 echter aan om ten minste de helft van hun dagelijkse granen als hele granen te eten, zoals volkoren pasta, haver of gerst. De ADA raadt ook aan om minstens twee keer per week bonen en andere peulvruchten te eten. Deze voedingsmiddelen bevatten weinig vet en bieden veel voordelen voor de gezondheid. Studies hebben aangetoond dat het eten van een dieet met veel volkoren granen en peulvruchten het risico op hart- en vaatziekten met 25% kan verminderen.

 

Moet ik van vetten afblijven?

Een vetarm dieet wordt niet aanbevolen voor mensen met diabetes. Hoewel u het eten van grote hoeveelheden verzadigde vetten en transvetten moet vermijden, heeft u toch wat vet in uw voeding nodig voor een goede hersenfunctie, voor de opbouw van hormonen en om de opname van bepaalde vitaminen te bevorderen. De ADA beveelt aan dat mensen met diabetes minder dan 7% van hun dagelijkse calorieën uit verzadigde vetten en minder dan 10% uit transvetten eten. De beste manier om uw vetinname te verminderen is te kiezen voor magere of vetvrije zuivelproducten en mager vlees in plaats van volvette alternatieven. Je kunt ook groenten, fruit, volle granen en bonen eten om het vet binnen te krijgen dat je nodig hebt zonder te overdrijven. Noten, zaden en avocado’s zijn ook goede bronnen van gezonde vetten.

 

Hoeveel porties fruit en groenten moet ik per dag eten?

Er zijn veel redenen om meer fruit en groenten te eten. Ze bevatten weinig calorieën en veel vezels, vitaminen en mineralen. Ze bevatten ook veel water, wat belangrijk is om je gehydrateerd te houden. Sommige soorten groenten en fruit bevatten ook prebiotica, die gezonde darmbacteriën helpen bevorderen. De ADA raadt mensen met diabetes aan om elke dag minstens 2 porties fruit en 3 porties groenten te eten. Een portie komt overeen met 1 kop rauwe groenten of ½ kop gekookte groenten, ½ kop fijngesneden fruit, of 1 eetlepel gedroogd fruit. U kunt groenten en fruit op vele manieren in uw dieet opnemen, bijvoorbeeld als tussendoortje, in salades of op sandwiches.

 

Hoe zit het met supplementen?

Veel mensen met diabetes type 2 nemen supplementen om hun gezondheid te verbeteren en hun risico op complicaties te verminderen. Sommige supplementen kunnen helpen uw bloedsuikerspiegel en cholesterolgehalte te verlagen. Zorg ervoor dat u uw arts raadpleegt voordat u supplementen neemt, want sommige supplementen kunnen een wisselwerking met uw medicatie hebben. Let er bij het kiezen van supplementen op dat ze natuurlijk zijn. Kies vitaminen en mineralen die niet zijn bewerkt met synthetische ingrediënten. Zoek naar supplementen die door een derde partij als biologisch zijn gecertificeerd om er zeker van te zijn dat ze geen pesticiden bevatten. Bij het kiezen van supplementen, kunt u niet verkeerd gaan met fruit, groenten en volle granen. Deze voedingsmiddelen zitten boordevol vitaminen, mineralen en vezels. Veel supplementen zijn in pilvorm, wat het moeilijker kan maken om je dagelijkse groente- en fruitinname te halen. Probeer in plaats daarvan het merendeel van je vitaminen en mineralen uit volwaardige voeding te halen.

 

Samenvatting

De waarheid over goed eten met diabetes type 2 is dat er niet één dieet is dat voor iedereen werkt. In feite kunnen veel mensen met diabetes een gezond, uitgebalanceerd dieet volgen en toch gewicht verliezen. Een dieet dat weinig verzadigde vetten bevat en rijk is aan vezels, fruit, groenten, volle granen en magere zuivelproducten kan u helpen gewicht te verliezen, hartaandoeningen en bepaalde vormen van kanker te voorkomen en het risico op complicaties door diabetes te verminderen. Wanneer u kiest welke voedingsmiddelen u wilt eten, onthoud dan dat meer beter is. Eet elke dag meerdere porties fruit en groenten, samen met volle granen en peulvruchten. Wees niet bang om verder te gaan dan uw huidige dieet als het u niet helpt uw bloedsuiker onder controle te houden. Uw dieet moet worden aangepast aan uw individuele behoeften.

https://www.dietistmandybreure.nl/leververvetting

Gerelateerde artikelen

Mannenkliniek / mannenarts Dr. de Boer

De juiste ADHD-behandeling voor je kind

Mannenkliniek de Boer: te trage zaadlozing of een afwezige zaadlozing