Optimaal benutten van QR codes

Quick Response codes, beter bekent als QR codes, bestaan al enkele jaren. Ze worden vooral gebruikt om smartphone gebruikers door te verwijzen naar een website, door ze bijvoorbeeld af te drukken op een flyer, een kassa bon, of een poster. Ze worden dus voornamelijk gebruikt om een gebruiker van fysieke naar digitale media te sturen. Vaak is het doel om meer informatie te verschaffen, of om iemand tot actie te laten overgaan.

Ondanks het feit dat QR codes steeds vaker gebruikt worden en het aantal smartphone gebruikers, net als het aantal personen dat de codes scant, toeneemt, worden de mogelijkheden van een QR code nog niet volledig benut. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om de naamsbekendheid van een bedrijf een boost te geven en te werken aan brand awareness. Maar dat is nog niet alles: unieke content en het creëren van een unieke, viral-waardige marketing campagne behoort ook tot de mogelijkheden!

Zo gebruikt Instagram de QR codes nét ietsje anders: op een geheel witte poster zijn foto’s van gebruikers in de vorm van een QR code geplaatst, waardoor men niet alleen het product (de foto’s) ziet, maar deze ook kan scannen om gelijk doorgestuurd te worden naar de App zelf.

Een nog spraakmakender fenomeen wordt gebruikt in Polen, waar een QR code in een museum na het scannen direct een video van het betreffende kunstitem weergeeft: men scant een QR code van een bepaald schilderij en automatisch speelt een video af, waarin men hetzelfde schilderij ziet, maar met een acteur ervoor. Hierdoor heeft het ook wat weg van augmented reality.

Dit zijn slechts twee voorbeelden, maar er zijn er nog veel meer en het aantal neemt toe: marketeers zien eindelijk de waarde van de QR code in. Bovendien kan met behulp van een QR code printer van www.kba-metronic.com gelijk begonnen worden met de campagne!

http://kba-metronic.com/nl/