Artikel Plaatsing
Image default
Zakelijk

Artikelbeheer met het ERP

Meer informatie over artikelbeheer en planning van materiaalvereisten met het ERP en de Microsoft Dynamics 365-serie. 

De ERP-softwaremarkt is even groot als divers. Het biedt allerlei soorten bedrijven de mogelijkheid om een geschikt systeem te vinden voor hun eigen doeleinden.  Dit geldt zowel voor grote, internationale bedrijven als voor kleine middelgrote bedrijven. De mogelijkheden van een software voor enterprise resource planning zijn zeer divers. Omdat ERP-systemen een holistische benadering hebben, moeten ze ook kunnen voldoen aan de eisen van verschillende afdelingen. Dit is de enige manier om bedrijfsprocessen die meerdere bedrijfsgebieden omvatten volledig in kaart te brengen. De belangrijkste toepassingsgebieden van een ERP-systeem zijn: warehouse management, customer relationship management (CRM), business intelligence (BI), finance, document management (DMS), human resource management (HRM), global business management, productie, supply chain management (SCM) en projectmanagement. 

ERP-software vs. merchandise management systemen 

In veel opzichten is “ERP” de nieuwe naam voor een merchandise management systeem. Een ERP-systeem kan alle processen dekken die ook moeten worden gedekt met behulp van een merchandise management systeem. De functionele scope van een ERP-systeem gaat echter verder dan die van een merchandise management systeem; bijvoorbeeld op het gebied van business intelligence of customer relationship management, die traditioneel niet zijn opgenomen in een merchandise management systeem. Magazijn- en artikelbeheerprocessen daarentegen zijn traditioneel thuis in beide systemen. 

Wat is MRP? 

Een andere term die vaak wordt gebruikt in verband met ERP- of merchandise managementsystemen is een MRP systeem: de term voor material requirements planning. Het wordt ook gedekt door ERP- en merchandise managementsystemen. De verdere ontwikkeling van Material Requirements Planning is Material Resources Planning. Dit wordt ook wel afgekort als “MRP II”. Deze aanpak wordt tegenwoordig echter ook als beheerd beschouwd en is  vervangen door Advanced Planning and Scheduling (APS). Ze worden gebruikt ter ondersteuning van de planningsfuncties volgens de MRP II-methode. De APS is een essentieel onderdeel van ERP- en PPS-systemen (productieplanning en -controle). 

Artikelbeheer met het ERP 

We zitten in het tijdperk van digitale transformatie. Ondanks het feit dat de meeste bedrijven zich bewust zijn van de potentiële voordelen van geschikte softwareoplossingen, gebruiken sommige bedrijven nog steeds spreadsheetprogramma’s & Co. voor artikelbeheer. Met dit soort programma’s kunnen in principe centrale artikelbeheertaken worden afgehandeld.  Als er echter een holistisch systeem wordt gebruikt, heeft dit als voordeel dat alle belangrijke data direct centraal op één plek wordt beheerd. Dit zorgt ook automatisch voor een naadloze uitwisseling van informatie. Binnen de ERP-software kan ook informatie zoalsartikelstamgegevens en artikelprijzen eenvoudig in kaart worden gebracht.  Verschillende systemen ondersteunen ook onderdelenlijsten en setitems. Sommige systemen stellen bedrijven zelfs in staat om barcodes te genereren. Moderne ERP-software ondersteunt volledig processen van artikelbeheer, MRP en APS. 

Een blik op Microsoft Dynamics 365

Onder de naam Microsoft Dynamics 365 verkoopt de softwaregroep Microsoft holistische ERP-oplossingen voor verschillende doelgroepen. Microsoft Dynamics 365 Business Central is bijvoorbeeld specifiek gericht op de behoeften van kleine en middelgrote ondernemingen (kmo’s). Vanwege de diversiteit van het portfolio zijn hier geschikte modules te vinden voor bedrijven met een breed scala aan eisen. Het is echter niet mogelijk om een algemene uitspraak te doen over het bedrijf waarvoor de oplossingen geschikt zijn. Integendeel, bedrijven moeten altijd van geval tot geval evalueren of een bepaald systeem geschikt is voor gebruik in hun eigen bedrijf.