Saus zelf maken, lekkerder en gezonder

Sausjes, die zijn toch heerlijk?

Ben jij gek op sausjes zoals soya, ketkap, mayo, ketchup, curry, mosterd? Wist je dat dit niet in de schijf van vijf staat vermeld?

Waarom niet dan?

Deze sausjes bevatten te veel zout en te vet, aangezien er maar maximaal 6 gram zout per dag wordt aangeraden krijg je hier al snel te veel van binnen. En te veel zout zorgt ervoor dat je een hoge bloeddruk, diabetes, hart- en vaatziekten kunt krijgen. Laat dus liever sausjes weg.

Maar wat dan wel?

Je kan eenvoudig je eigen saus maken. Bijvoorbeeld met als basis yoghurt.

Neem dan wel bijvoorbeeld Griekse yoghurt of halfvol en schep een paar lepels in een kommetje, knijp hier een beetje citroen in en een eetlepel olijfolie. Je zal zien dat dit echt heerlijk is. Dit is een heerlijke dressing bij de sla, vleesgerechten en aardappels.

Van tomaten kan ook een saus worden gemaakt, pureer tomaten en doe hier dan ui, knoflook en kruiden bij. Dit kan ook gebruikt worden als dipsaus of als basis voor de pizza.

En maak eens kruidenboter, je zal zien dat dit overheerlijk is, omdat je dit zelf klaarmaakt zie je ook wat je er in doet. Het is dan wel gemaakt met roomboter maar als je dit met mate gebruikt dan is het niet zo erg voor de gezondheid.

Zelf maken is leuker

Je zult zien dat producten die je zelf maakt helemaal niet zo moeilijk is, je ziet wat er in zit en je kan volop varieren. Betrek het gezin erbij en laat je kind ook eens een sausje of dressing maken. 

https://www.voedingsdeskundige.nl/saus/