Artikel Plaatsing
Image default
Zakelijke dienstverlening

5 innovatieve manieren voor het gebruik van een school digibord

Of je nu een leerkracht of student bent, je hebt zeker al eens voor een whiteboard van je klaslokaal gestaan. Op je werk heb je hier ook vast mee te maken gehad om bepaalde cijfers over te brengen tijdens een vergadering. Jammer genoeg is een whiteboard vaak niet erg vernieuwend. Mindmapping, lijsten of tekeningen zijn de meest gebruikte bronnen. Maar er zijn veel meer innovatieve manieren om een bord te gebruiken. Hier zijn vijf innovatieve manieren om het gebruik van een school digibord te overwegen, om de leerervaring van de klas te verbeteren.

Van rol wisselen

In plaats van alle rollen bij de leerkracht neer te leggen, waarom wisselen we de rollen niet af tijdens de les? Het overdragen van de ‘pen’ aan een leerling kan een gemakkelijke manier zijn om zelf initiatief te tonen en actief mee te denken. Het leert leerlingen om zich aan te passen aan de leerprocessen van anderen, waardoor ze hun samenwerkingsvaardigheden verbeteren. Dit heeft een positief effect op de klas. 

Leesbaarheid

Studenten verlaten vaak het klaslokaal met foto’s van het whiteboard als herinnering van de besproken onderwerpen. De leesbaarheid is echter vaak een probleem bij een whiteboard. Dankzij een school digibord kan je de schrijfwijze aanpassen zodat het voor iedereen goed leesbaar is.

Functionaliteit

Een school digibord is erg multifunctioneel. Vergeleken met de ouderwetse krijtborden van vroeger kan een digibord tegenwoordig veel meer. Je kan filmpjes laten zien, muziek afspelen, erop schrijven en zelfs gebruiken als een verbeterbord. Stel je wilt een film afspelen dan hoef je niet meer een projector aan te zetten of een tv ergens vandaan te halen, om voor de klas te zetten. Dit scheelt tijd en werk voor de leerkracht. 

Bewaren

Alles wat wordt opgeschreven op het digibord kan bewaard worden om vervolgens later weer te gebruiken. Dit is ook handig als er een leerling bijvoorbeeld ziek is. Je kan dan gemakkelijk de beelden per mail bijvoorbeeld verzenden. Zo kan het ook voorkomen dat je bepaalde informatie eigenlijk niet wilt wissen van het bord, maar je toch de ruimte mist. Nu kan je deze tekst gewoon opslaan en later weer bij de les halen.

Tijd

Een school digibord scheelt enorm veel tijd voor de leerkrachten als het gaat om voorbereiding. Leerkrachten hoeven met een digibord niet super lange teksten op het bord te schrijven, waardoor de leerlingen daar weer op moeten wachten. Nu kan je gemakkelijk alles voor de les voorbereiden en gewoon projecteren op het digibord. Dit scheelt enorm veel tijd en werk. 

 

https://ctouch.eu/nl/digiborden